Nieuwjaarstoernooi

Overzicht winnaars Recreanten + jeugd

Overzicht winnaars Cup klasse

Nieuwjaarstoernooi 2025   Info / Opgaaf

Op 13 Oktober 1973 organiseerde de K.V. Borculoseweg voor de eerste keer het Cuptoernooi met 120 deelnemende klootschieters. Een jaar later, in 1974, vond het tweede toernooi plaats op 28 September. Het daaropvolgende toernooi werd gehouden op 3 Januari 1976, de eerste zaterdag van het jaar, als het Nieuwjaarstoernooi van de K.V. Borculoseweg, hetgeen uit zou groeien tot een jaarlijks evenement. Elke eerste zaterdag van het jaar (tenzij nieuwjaarsdag op zaterdag valt, dan gaan we naar de tweede zaterdag) liep ons toenmalige clubcafé Partycentrum ’t Haantje vol met deelnemers aan dit toernooi. Het hoogtepunt voor wat betreft het aantal deelnemers werd bereikt in 1982, 1983 en 1988 toen er zo’n 150 teams deelnamen.
Tijdens de “corona” jaren 2021 en 2022 is er geen mogelijkheid geweest om het Nieuwjaarstoernooi te organiseren.

Cup

Er wordt gestreden om mooie prijzen: vanaf het eerste toernooi mogen de winnaars van de georganiseerde klasse (voor verenigingen aangesloten bij een klootschietersbond) de ‘Needse Cup’ een jaar in hun bekerkast neerzetten. Gedurende de eerste 6 jaar werden de resultaten van 2 teams van 1 vereniging bij elkaar opgeteld, daarna is hiervan afgestapt en maakte elk afzonderlijk team, deelnemend in de Cup klasse, kans op de Needse Cup. Het team dat 3 maal achtereen of 5 keer in totaal de Cup wint mag hem houden. Vanaf 2014 wordt deze Cup vervangen door een nieuwe cup omdat Nei Drenthe 1 uit Vledder deze 5 keer heeft gewonnen. In 1997 werd op de dag van ons toernooi de Elfstedentocht georganiseerd. En in 1998 was op de geplande datum 3 Januari het weer zo slecht dat we ons genoodzaakt zagen het toernooi uit te stellen tot 31 Januari.

Vanaf het toernooi in 1981 werd gestreden om een zeer exclusieve prijs:

De Grootste Kloot van Neede

Hiervoor worden jaarlijks 2 teams van ‘prominente’ Needenaren uitgenodigd die tegen elkaar een wedstrijd gooien. De winnaar mag zich een jaar lang de trotse eigenaar noemen van de Grootste Kloot en wordt geacht het volgende jaar terug te komen om de Grootste Kloot te verdedigen tegen een nieuw team van prominenten, uitgezocht door de K.V. Borculoseweg. Tal van prominente Needenaren hebben zich gemengd in de strijd om de Grootste Kloot van Neede. In de media is hier in de loop der jaren steeds veel aandacht aan besteed.

Recreanten

Vanaf 2005 is er ook een grote Cup bijgekomen voor de winnaars van de vrije klasse (teams die niet uitkomen in competitieverband en met maximaal 1 deelnemer die wel bij een georganiseerde klootschietersvereniging is aangesloten): de “Haantjesbokaal”, aangeboden door ons toenmalige clubcafé ’t Haantje. Vanaf 2013 is deze Cup, 3 keer op rij gewonnen door De Jorker 1, vervangen door Cup “t Haantje”, wederom aangeboden door ons toenmalige clubcafé ’t Haantje. Het team dat 3 maal achtereen of 5 keer in totaal de bokaal won mocht hem houden. Deze Cup wordt nu niet meer uitgereikt en hiervoor in de plaats zijn geldprijzen te winnen.

Jeugd

Het klootschieten vergrijst en om dit enigszins tegen te gaan probeert de K.V. Borculoseweg meer jeugd te betrekken bij het klootschieten. In 2015 hebben voor de eerste keer 3 jeugdteams meegedaan. Dit waren de Yoloschieters, Knolpower en Tolasem. Het team Tolasem won dat jaar met 32 schoten en 5 meter. Verder zijn er in elke klassen prijzen voor de eerste, tweede en derde plaats. Daarnaast wordt er elk jaar een verloting georganiseerd tussen het moment van binnenkomst van de teams, na de wedstrijd, tot aan de prijsuitreiking.